В непрекъснато развиващия се пейзаж на ИТ решения, Noventiq въплъщава самото съвършенство. Наскоро имахме възможността да се срещнем с Николай Динев. Тъй като той отбелязва една година като директор услуги за Източна Европа, ние се задълбочихме в сложността на ИТ пазара и забележителните резултати на Noventiq в региона.
Отпразнувахте една година от повишението си като директор услуги за Източна Европа. Можете ли да обясните как тази роля се различава от предишната ви позиция като ръководител услуги?
Преди около пет години стартирах промяна, за да изградя организация с пълен набор от услуги. С нарастването на нашия екип и разширяването на нашето портфолио от ИТ услуги стана очевидно, че стратегическата промяна е наред. С екип от 15 професионалисти под мое ръководство ролята ми се превърна в концентриран фокус върху продажбата на решения, т.е. намирането на успешни решения, продажбата на услуги и управлението на моя екип. Изборът на решения и услуги, които наистина ще бъдат нужни на пазарасе превръща в предизвикателство за доставчиците на решения. Следователно е необходимо да се намерят услугите с най-значим потенциал, от които клиентите ще се нуждаят от професионално обслужване и да се подготвят услугите и екипът за доставка, за да обслужва тези нужди. Днес ролята ми е по-малко погълната от ежедневната оперативна работа, доказателство за компетентността на моя екип. Това ми позволява да се концентрирам върху управлението на персонала, стратегическите ИТ решения и пионерските иновативни ИТ решения.
Каква е вашата гледна точка за източноевропейския пазар и как Noventiq помага на компаниите?
Източноевропейският пазар представлява уникален пейзаж, характеризиращ се със средно големи държави, които имат различни езици и различни етапи на развитие между компаниите. Това разнообразие представлява предизвикателство, тъй като обслужването на тези компании от външни ресурси често изисква специфични езикови умения и персонализирани услуги. Ние се стремим да оползотворим потенциала на девиза на Noventiq, „Глобална експертиза, местни резултати“, което означава, че сме в състояние да работим на местно ниво, за да постигнем нашите местни цели, но внасяйки 30 години глобален опит в ИТ и подкрепата на глобален екип, базиран в 60 страни по света. Има безброй примери, в които сме успели да направим точно това, да постигнем местни резултати, използвайки нашия глобален опит и ние се гордеем с резултатите.
Споменахте различните етапи на развитие сред източноевропейските компании. Можете ли да разкажете повече за това и как Noventiq помага на тези компании?
Източноевропейските компании могат да бъдат категоризирани в три групи. Някои се борят със сложността на цифровизацията, често възпрепятствани от необходимостта от повече разбиране по отношение на предимствата на цифровите технологии. В тези случаи образованието е от основно значение. Нашата стратегия е да демонстрираме предимствата на облачните услуги и да направим стойността на облака осезаема чрез ясни ИТ процеси, като цифрови операции или трансформиране на системи за управление на документи. Друга група, често глобални ИТ предприятия, неуморно търси и възприема авангардни цифрови технологии в голям мащаб. Тези организации са добре запознати с предимствата на публичния облак и обикновено разполагат с вътрешни ИТ инженерни екипи. Тук предизвикателството е в разбирането на най-новите ИТ технологии и успешното им интегриране в ИТ инфраструктурата на нашите клиенти, които обикновено търсят усъвършенствани, персонализирани ИТ решения за своите компании. Третата група е в преходна фаза, като поддържа съществуващата технология, но постепенно приема облачните услуги. Техният интерес към облачните услуги зависи от разпознаването на ясни икономически и бизнес предимства. По-голямата част от ИТ компаниите попадат в тази категория.
Ролята на Noventiq за тези три групи клиенти и ситуации е много сходна. Първо, разбираме предизвикателството, пред което е изправен клиентът, независимо от размера или местоположението на компанията. След това намираме правилното облачно решение за тях и предоставяме нашите услуги за внедряване на това решение, а след това предлагаме нашите услуги за управление, за да сме сигурни, че техните ИТ системи ще продължат да работят по най-ефективния и сигурен начин. Ние ръководим тези компании през тяхната дигитална трансформация.
Вие подчертахте ролята на доставчиците на решения. Как Noventiq позволява на компаниите да увеличат максимално стойността на услугите, които получават?
За да бъдем ефективен доставчик на ИТ решения, нашата основна цел е да разберем най-належащите ИТ предизвикателства в една организация. Ето защо уча моя екип да слуша и да задава въпроси по време на първоначалните срещи, вместо да говори. Често доставчиците на ИТ решения трябва да схванат специфичните болезнени точки на клиента, преди да се впуснат преждевременно в предлагането на решения. Когато разберем къде те се нуждаят най-много от нашата помощ, можем да станем наистина доверен съветник в дългосрочен план. Сложността се крие в разнообразието от нужди в една организация. Това налага не само разговори с висшето ръководство, но и с оперативни ИТ екипи, крайни потребители и ИТ персонал. Това, което прави Noventiq наистина изключителен, е неговият глобален ИТ обхват. Ние предлагаме на нашите клиенти глобална ИТ експертиза, знания и широка гама от ИТ услуги в различни региони и държави.
Как си представяте услугите и решенията в бъдеще?
Бъдещето на ИТ услугите и решенията ще бъде белязано от фокусирането върху решаването на конкретни проблеми на клиентите и повишаването на бизнес стойността. Една забележителна област на разширяване е изкуственият интелект (AI). Както доставчиците на ИТ услуги, така и клиентите все повече проучват потенциала на AI. През идните години можем да очакваме повече компании да приемат ИТ функции, управлявани от изкуствен интелект. Очаква се, че само малка част от компаниите, може би 10-20%, ще инвестират в изграждането на собствен AI или модели за машинно обучение, главно поради високите разходи и лесно достъпните функции на AI, които доставчиците на облачни услуги предлагат. Повечето компании ще изберат готови облачни AI услуги като – генериращ AI, когнитивни услуги, предоставяни от облачни доставчици, за да подобрят своите продукти или услуги. В този бързо развиващ се пейзаж източноевропейският ИТ екип на Noventiq разполага с висококвалифицирани архитекти на облачни решения, готови да помогнат на организациите да идентифицират подходящи случаи на употреба и да внедрят подходящи AI решения.
Друга критична област, на която трябва да се наблегне е киберсигурността. Тъй като ИТ заплахите, пред които са изправени организациите се развиват и разнообразяват, то значението на ИТ сигурността продължава да нараства. Вследствие на това компаниите ще увеличат своите ИТ защити и инвестиции в киберсигурност. Забележителна тенденция ще бъде продължаващото обучение по ИТ сигурност, за да се даде възможност на служителите да разпознават и смекчават заплахите за ИТ сигурността като фишинг атаки. Зрелите организации вече не смятат за важно да искат обучение от Noventiq на служителите по киберсигурност „само“ веднъж или няколко пъти годишно, а да обучават служителите непрекъснато.
И накрая, областта, която мисля, че е важно да подчертая е възприемането на подхода Multicloud. Тези решения ще привлекат предимно големи международни компании, а не компании от Източна Европа, работещи на местните пазари. Въпреки това източноевропейските компании с глобално присъствие вероятно ще възприемат Multicloud подход. Тези дигитални местни жители непрекъснато се стремят към иновативни ИТ решения и вече възприемат облачни ИТ услуги. Те ще изберат стратегии с множество облачни доставчици, за да намалят зависимостта от един публичен облак. В този контекст клиентите могат уверено да разчитат на Noventiq, като се има предвид присъствието на Azure, AWS и Google архитекти в източноевропейския екип и обширната глобална мрежа на Noventiq.
Според вас кой е най-силният коз на Noventiq?
С две думи най-мощният актив на Noventiq е глобалната ИТ експертиза, която предлага на местно ниво. С операции, обхващащи над 60 държави и мрежа от 6400 служители, Noventiq предоставя изобилие от ресурси на своите клиенти по целия свят. Това е същността на нашия девиз „Глобална експертиза, местен резултат“. Например, ако клиент в Източна Европа изисква персонализирано ИТ решение, ние можем бързо да съберем екип от разработчици, за да създадем решението. Освен това, ние предлагаме 24/7 инфраструктура за ИТ поддръжка, изградена и усъвършенствана в глобален мащаб. Компанията може да се похвали с опит в множество успешни ИТ проекти, които са лесно достъпни и могат лесно да се прехвърлят, тази обширна база от знания и ИТ експертиза отличават Noventiq от другите системни интегратори.
Проект, който управлявахме, перфектно илюстрира нашия лозунг и метод на работа. Клиент, базиран в Източна Европа, срещна езикови затруднения по време на придобиването на южноамериканска компания и консолидирането на ИТ системи. Noventiq успя да се притече на помощ на клиента, включвайки своя офис в южноамериканската държава, сформирайки международен екип за задачата: български ръководител на проекта, румънски инженер и малайзийски архитект работеха заедно, докато различните офиси на Noventiq поддържаха връзка с офисите на клиента в България, Австрия, Канада, Перу и Великобритания. Въпреки, че проектът беше стандартна миграция към Microsoft 365, броят играчи, географското местоположение и езиковите различия го направиха особено сложна задача, демонстрирайки нашия глобален екип и способността ни да поддържаме клиенти на множество езици.
Вие подчертахте важността на разграничаването на работата и личния живот в предишно интервю. Как се справяте с това в настоящата хибридна работна среда?
Постигането на баланс между работа и личен живот в развиващата се хибридна работна среда може да бъде предизвикателство, тъй като очакванията са на разположение 24 часа в денонощието. Моят подход е да поставя ограничения за това кога съм на разположение. Например, не получавам известия от служебното приложение на телефона си след работно време. Мога да реша да проверя имейлите си и да им отговоря, но това е мой избор, не съм принуден от факта, че непрекъснато получавам известия. Освен това мелодията на телефона ми е настроена така, че да ми е по-трудно да бъда на разположение, когато искам да се съсредоточа стриктно върху семейството си. И накрая, изтрих някои приложения за социални медии от телефона си, така че не прекарвам часове в сърфиране в социални медии, но съзнателно отделям време, за да съм в крак с най-новите решения, включително чрез социални медии. Има място за подобрение, в момента съм в процес и съм отворен за всякакви предложения.